150. obljetnica željeznice u Rijeci

Željeznica u Rijeci naziv je nove izložbe postavljene na postamentima na Korzu. Izložba je otvorena povodom 150. obljetnice željeznice u Rijeci.

Izložba HŽ Infrastrukture d.o.o, odnosno Hrvatskog željezničkog muzeja koji djeluje u sastavu ove državne tvrtke, prvo je u nizu događanja kojima se od lipnja do listopada planira obilježiti otvaranje željezničkih pruga Rijeka – Pivka koja je otvorena 24. lipnja 1873. godine i Rijeka – Karlovac koja je otvorena 23. listopada 1873. godine.

Izložbeni plakati na Korzu obuhvaćaju mnoge zanimljive podatke o željeznici u Rijeci, pa će svi zainteresirani moći saznati više o pruzi Rijeka – Pivka i Rijeka – Karlovac, o riječkom željezničkom kolodvoru te drugim kolodvorima i stajalištima na prugama. Izložba donosi podatak da se na pruzi do Pivke nalazi pet mostova, a na pruzi do Karlovca čak 32 mosta. Osim što je do Rijeke stigla i prva elektrificirana željeznička pruga u Hrvatskoj, kroz povijest su na tom prostoru izgrađeni i brojni vrijedni objekti od kojih neki čine vrlo vrijednu baštinu. Među njima su kolodvor Opatija-Matulji te klasicistička kolodvorska zgrada u Rijeci, most Ličanka kod Fužina, kružna ložnica s 22 garaže za lokomotive te okretaljkom i tunel Brajdica spirale izvedbe i s dva odzračnika, a koji je jedinstven te vrste u svijetu.

Plakati na riječkom Korzu donose i podatke o putničkom i teretnom prometu, kao i vremenu putovanja – dok je prvim vlakovima od Zagreba do Rijeke trebalo devet i pol sati, već 1930. godine vrijeme vožnje skratilo se na pet sati i 20 minuta. Vrhunac putničkog prijevoza bio je 1965. godine, kad je na kolodvor Rijeka stizalo čak 57 vlakova na dan.

Ova izložba priča priču ne samo o bogatoj baštini Rijeke i našeg kraja, već i o svemu onome što je izgradnja željezničke pruge donijela našem gradu. Naime, gradnja čak dviju pruga, čime je Rijeka postala prometno sjecište, potaknula je ubrzani razvoj grada.

– Kao što je gradnja željezničke infrastrukture bila važna prije 150 godina, tako je važna i danas, kada se planira ne samo izgradnja dvotračne pruge kroz Rijeku, već i nizinske pruge prema Zagrebu, što će doprinijeti boljem i kvalitetnijem povezivanju Rijeke s unutrašnjošću“, kazao je gradonačelnik Filipović.

Renata Veličan se ispred Hrvatskog željezničkog muzeja zahvalila se Gradu Rijeci i HŽ Infrastrukturi na podršci u postavljanju izložbe, kojom se Muzej po prvi puta predstavlja na otvorenom.
„Ovom izložbenom pričom željeli smo ukazati na veliki graditeljski pothvat gradnje dviju željezničkih pruga, koji nije bio nimalo jednostavan, pogotovo ne gradnja pruge koja je Karlovac povezala s Rijekom. Na izložbi se mogu pronaći različiti zanimljivi podaci o mostovima, usjecima, tunelima – svemu onom na što, kad putujemo željeznicom, ne obraćamo pažnju, ali to je ono što čini ljepotu pruge i željeznice koja dovodi ljude i teret u grad te tako doprinosi njegovoj živosti“, kazala je kustosica Veličan.