Izazovima koje pandemija postavlja pred cijelo društvo, ekonomiju, politiku, kulturu, a posebno izvedbene umjetnosti, Riječko Hrvatsko narodno kazalište pristupa ne samo odgovorno i transparentno, nego i kreativno.
U svim fazama donošenja ili popuštanja protuepidemijskih mjera, u riječkom smo se HNK-u ne samo svega pridržavali, nego smo i donosili posebne odluke koje su često bile strože od preporuka, a sve kako bi se povećao stupanj zaštite i sigurnosti publike te naših zaposlenica i zaposlenika. Primjerice, prilikom svake sumnje na zarazu prekidane su probe, a svaki potvrđeni slučaj zaraze u bilo kojem ansamblu značio je ne samo odgodu programa, nego i – još važnije – zaustavljanje zaraze.
S druge strane, od početka pandemije u „Zajcu“ nismo dobili niti jednu informaciju o postojanju makar sumnje da je do zaraze virusom moglo doći u gledalištu.
Nakon svega poduzetog i ostvarenog, naš je novi izazov vratiti na pozornicu izvedbe opernih predstava, dakako uz kreativni pristup novim mjerama i pridržavanje svih onih dosadašnjih, uvedenih već tijekom izvedbi „Aide“ i „Carmen“: orkestar na pozornici, sa svim propisanim razmacima između glazbenika; solisti koji nastupaju bilo na distanci, ili koriste vizire ako su u bliskoj interakciji, ili se, iznimno i sukladno preporukama, kada je riječ o umjetnicima čiji je kontakt neophodan, uvijek radi o istim osobama.
Otkako je 28. studenog prošle godine na snagu stupila mjera “obustave izvođenja složenih glazbeno scenskih djela koja uključuju orkestre i zborove”, dakle djela u kojima zajedno nastupaju orkestar i zbor, tijekom proteklih šest tjedana u riječkom HNK razvijali smo nove forme operne izvedbe koje će biti predstavljene krajem siječnja te narednih mjeseci.
Za nove izvedbe Bizetove „Carmen“, koje su na programu 21. i 23. siječnja, režija je prilagođena novim mjerama uz potpunu redukciju zbora. Neke zborske dionice ne izvodimo, a druge preuzimaju solisti, uz testiranje izvođača na SARS-CoV-2 prije izvedbe (ako već nisu stekli imunitet) i korištenje vizira u zajedničkim scenama. Začudna i prkosna Michaela Selinger vraća se naslovnoj ulozi, uz Aljaža Farasina i Luku Ortara u ulogama Don Josea i Escamilla.
Prilikom izvedbi Mascagnijeve opere „Cavalleria rusticana“ koja će, pod ravnanjem maestra Paola Bressana i u režiji Dražena Siriščevića, biti premijerno izvedena 27. siječnja, zbor će pjevati u dvorani za probe, dakle potpuno izvan prostora pozornice i gledališta, a zvuk će se prenositi u dvoranu. Tako će gledatelji ovu operu moći doživjeti u svoj njezinoj glazbenoj raskoši, a opet uz strogo pridržavanje svih mjera i naše uvjerenje da će dramatična glazbena i glumačka izvedba riječkih opernih prvaka, Kristine Kolar, Domagoja Dorotića i Roberta Kolara, nadomjestiti fizičko odsustvo zbora s pozornice.
U tijeku su i probe za inscenaciju najomiljenije opere na pozornicama diljem svijeta, Verdijeve „Traviate“, koja ne samo što strogo respektira mjere zaštite od virusa nego i tematizira tragediju bolesti, patnju i izolaciju u potresnoj izvedbi prvaka riječkog kazališta, Anamarije Knego i Aljaža Farasina, te gostujućeg solista Kevina Greenlawa. U „Traviati“, pod dirigentskim vodstvom maestra Valentina Egela te u dramaturgiji i režiji Marina Blaževića, nastavit ćemo istraživati mogućnosti fizičke odsutnosti, a glasovne odnosno zvukovne prisutnosti zbora u izvedbi, već testirane u predstavama „Carmen“ i „Cavalleria rusticana“.
„Zajc“ tako uskoro iznova okreće nove stranice opernog izvođenja koje će istodobno omogućiti poseban doživljaj ovih opernih umjetničkih djela, ali i pridržavanje aktualnih protuepidemijskih mjera.